Menu Kontakt os
  • En-Da

Annoncører og medieindkøbere forventes i de kommende år at stille stadig større krav til bæredygtig dokumentation, når der vælges medier til medieplanen. Det får nu outdoor-markedsleder i Danmark, AFA JCDecaux, til at investere i nye klimainitiativer.

Ifølge landets største udbyder af outdoor-reklame AFA JCDecaux har medieindustrien længe været overset i forhold til klimakrav, men der er en lang række bæredygtige forbedringer, der kan indfries med en målrettet og strategisk indsats. Det får nu selskabet til at indgå samarbejde med den uvildige klimarådgivningsvirksomhed, ClimatePartner, der skal hjælpe med at måle, dokumentere og reducere CO2-udledningen for AFA JCDecaux.
 
“Vi står midt i en global klima-, energi- og inflationskrise, der skærper forbrugernes og virksomhedernes opmærksomhed mod alle aktiviteter i forsyningskæden. Hos AFA JCDecaux vil vi som medie gerne gå forrest på klimaområdet og sikre, at også vores medieprodukter bidrager til den grønne omstilling. Det stiller krav til transparens og dokumentation. Derfor er jeg generelt stolt over, at vores klimainitiativer og senest samarbejdet med ClimatePartner, som har hjulpet os med at afdække vores CO2-aftryk og reducere udledningen,” siger Michael Barfoed, Kommerciel Direktør hos AFA JCDecaux, og nævner, at selskabet allerede i 2023 bliver klimaneutrale med de nye offsetting-tiltag.

Presset om grønt ansvar vokser hos annoncører

Konkret gør det nye samarbejde med ClimatePartner beregningen af CO2-aftrykket for AFA JCDecaux’ produkter det muligt for selskabet at klimakompensere alle annoncørers køb af medier. Det sker ved at udligne CO2-aftrykket for plakater, indpakning, elektricitet, herunder både selskabets mange digitale skærme og lys i al analogt udstyr, kørsel, rengøring samt for det affald, plakaterne giver efter endt kampagneperiode. 

En ny undersøgelse fra Dentsu* viser, at miljø og klima betyder næsten lige så meget (49,9 pct.) for forbrugerne som deres egen og familiens sundhed (63,3 pct.). Som konsekvens gennemgår et stigende antal virksomheder derfor nu sine største CO2-poster og udruller nye bæredygtighedstiltag for at stå stærkere i kampen om kunderne.
 
“Annoncørerne er med til at sætte dagsordenen, og klimaagendaen er flyttet ind på marketingchefens kontor. Det er ikke utænkeligt, at vi ser ind i en fremtid, hvor mediebudgettet både består af et økonomisk budget og et CO2-budget, da både annoncører, bureauer og mediehuse med nyt EU-direktiv er forpligtet til at måle og rapportere på arbejdet med bæredygtighed,” siger Ulrik Petersen, CEO for Dentsu.

Målrettede klimaindsatser har længe været i fokus

AFA JCDecaux har i mange år arbejdet aktivt for at minimere klimaaftrykket i virksomheden og er i dag en klimaneutral medievirksomhed. Dette skyldes bl.a. løbende klimakompensationer for det C02- aftryk, selskabet ikke selv tidligere har kunnet reducere. AFA JCDecaux anvender i dag allerede 100 pct. grøn strøm via Ørsted, servicerer alt byudstyr med elektriske biler og scootere, vasker ned i filtreret vand samt genanvender papir, glas og metal som led i virksomhedens zero waste-politik. 
 
Da det primære klimaaftryk fra AFA JCDecaux’ produkter udledes fra papir og elektricitet, har selskabet valgt at støtte to særlige klimaprojekter, nemlig skovbeskyttelse i Indonesien og vindenergi i Chile, der bidrager positivt til den grønne omstilling. 

*Læs Dentsu-rapporten Mediemarkedet 2023 her
 

For mere information, kontakt venligst: 
Cassandra Hemmingsen, Holm Kommunikation, ckh@holm.dk
 

Eller bliv endnu klogere her

 

Publiceret i Pressemeddelelse