Menu Kontakt os
  • En-Da

 

Trods et presset mediemarked har AFA Decaux formået at vækste forretningen i 2024, viser det seneste regnskab. Overskuddet er vokset fra 51,6 millioner i 2023 til 61 millioner kroner efter skat i 2024. Generelt oplever outdoor-kategorien vækst i forhold til andre klassiske dækningsmedier, og det samlede OOH-marked voksede med 9% i 2024. AFA Decaux slog markedet og vækstede med hele 11%.

Investeringer for +100 millioner
Det solide nettoresultat er muliggjort af massive investeringer i digitalisering af reklameudstyr, ny teknologi og i kvalitets-byudstyr til kommunerne, som AFA Decaux har et kontraktuelt samarbejde med. Dertil kommer investeringer i kompetencer og fremtidsrettede salgsværktøjer. AFA Decaux har bl.a. investeret i udviklingen af en ny og solid sensorbaseret digital valuta (View Impressions), som har påvirket hele den digitale forretning i en positiv retning. Primo 2025 åbnede AFA Decaux for programmatisk salg af deres digitale inventory – en investering, som også tegner til at bære frugt, og som er et led i fremtidens måde at handle Digital-Out-Of-Home (DOOH) på.

I runde tal har AFA Decaux de seneste fem år investeret for +100 millioner i udviklingen af forretningen og i samfundet med byudstyr til kommunerne til gavn for borgerne.

”Vores seneste regnskab viser tydeligt, at vi klarer os rigtig godt i et mediemarked, hvor traditionelle medier presses af især onlinemedier. Vores vækst på +11% giver os gode muligheder for at geninvestere størstedelen af vores resultat i byudstyr, ny teknologi, digitalisering, fremtidssikrede salgsværktøjer og kompetenceudvikling”, fortæller Anders Axelsen, Managing Director i AFA Decaux.

Less-Is-More-strategi giver synlige resultater
AFA Decaux værner om kvalitet i alt, hvad de gør, og det gennemsyrer virksomheden hele vejen rundt. For nogle år siden introducerede de en ny Less-Is-More-strategi, som har været styrende i forhold til hele måden at drive forretning på og i forhold til investeringer. Der er blevet ryddet grundigt op i både antal reklameplaceringer og antal udstyr, så det i langt højere grad handler om kvalitet frem for kvantitet. Altså, at have de rigtige placeringer, de rigtige steder med et matchende antal udstyr af god kvalitet, som er gearet til en digitaliseret fremtid.

Strategien har indtil nu båret frugt og kan tilskrives en væsentlig del af den fremgang og de positive resultater, som AFA Decaux har præsteret de seneste år. Tilsammen har det skabt et solidt økonomisk fundament, som er adgangsbilletten til at foretage så store investeringer.

”Vores arbejde ud fra Less-Is-More-princippet har optimeret hele vores reklameportefølje og sikret os en kvalitet, som ligger i top. Det gør os attraktive over for vores kunder og ikke mindst over for vores koncessionspartnere, som bliver tilbudt nye services, nyt udstyr og nye kommercielle tiltag, som gavner dem. Samtidig har vi også en klar ambition om at være med til at løfte outdoor-kategorien som helhed, så vi samlet set står langt stærkere i mediemarkedet”, forklarer Anders Axelsen.

Med afsæt i det gode resultater fra 2024, fortsætter AFA Decaux de positive tendenser i 2025, som allerede nu ser lovende ud. Derfor forventes det også, at den offensive investeringspolitik fortsætter.

For mere information, kontakt venligst:

Anders Axelsen,
Managing Director, AFA Decaux
Tlf. +45 26 30 39 19

 

Om AFA Decaux
AFA Decaux er markedsleder på outdoorreklamer i Danmark og en del af den verdensomspændende franske koncern JCDecaux, som er verdens største udbyder af outdoorreklamer med en samlet medarbejderstab på over 12.000 medarbejdere i mere end 80 lande. I Danmark samarbejder AFA Decaux med 27 af landets største kommuner, Coop, DSB, Banedanmark, Letbanen samt Steen & Strøm. I Danmark beskæftiger AFA Decaux i dag ca. 115 medarbejdere fordelt på afdelinger i København, Aarhus, Odense og Aalborg. Se mere på: www.afadecaux.dk og www.jcdecaux.com.

Publiceret i Pressemeddelelse