Alpha, AllUnite og YouSee kan nu med real tids data dokumentere effekten af digital outdoorannoncering. AFA JCDecaux har investeret i en teknologi, der gør det muligt at levere et dashboard med effektdokumentation som add on, når et brand annoncerer på digitale medier.

Vi kan nu automatisk og i real tid måle:
 
  • De impressions en kampagne leverer baseret på det faktiske antal forbrugere, der er til stede
  • Samme impressions brudt ned på køn og alder
  • Hvorvidt forbrugerne, efter at være blevet eksponeret for kampagnen, enten har besøgt annoncørens website (og undersider) eller annoncørens fysiske butik (kan også nedbrydes på demografi)
”Den udvikling i data, som den seneste test bidrager med, er i min optik et markant fremskridt for digital outdoor. I sidste års test fik vi målt kundekonverteringen til fysiske butikker, hvilket var interessant. Den nye test bidrager med demografiske variabler og ikke mindst tracking til website.” siger Jens Mathiesen, Performance Chapter Lead, Digital Marketing Lab, YouSee og fortsætter

”Med konverteringsdata som dette, kan digital outdoor nu indgå på lige vilkår med andre digitale medier i vores marketing mix, hvor vi kan dokumentere effekten. Så det er en udvikling, vi hilser velkommen” slutter Jens.

YouSee’s outdoorkampagne løftede trafikken til sitet med 12,5% sammenlignet med ugerne inden – og så var det endda i påskeferien, at kampagnen rullede over AFA JCDecaux’ digitale Rail- og Mall-netværk.

Kampagnens impressions blev fordelt således i alder og køn: 

 
AFA JCDecaux - Impressions
AFA JCDecaux - Impressions


Der er tale om viewable impressions, dvs. visninger med såkaldt ”opportunity to see” (OTS).

”I dag har vi installeret udstyr til at måle real time impressions i vores digitale netværk hos DSB og i vores Malls. Metroen og hjertet af København følger efter i løbet af de kommende måneder” fortæller Esben Hørning Spangsege, Head of Alpha
 
”Vi har ingen dato for, hvornår vi begynder at udbyde real time impressions i markedet. Første skridt på vejen er at få en uvildig analysevirksomhed til at validere vores målemetoder for traffic-flow data og impressionberegning. Den dialog er startet. Næste skridt bliver at få et revisionshus til at auditere, at vi også gør, som vi siger, vi gør. Herefter skal vi indsamle valideret og auditeret data i en rum tid, så vi sikrer os, at vi kan estimere et antal impressions i en given uge i fremtiden med en vis nøjagtighed” siger Esben

”De nye realtidsdata og adfærdstracking med demografi er virkelig noget, som kan bringe outdoormediet videre. Det er de mest sofistikerede outdoordata, jeg endnu har set, og de bringer outdoormedier langt frem i bussen sammenlignet med en række andre mediegrupper. Impressions og adfærdsdata vil klæde os på til at planlægge bedre og mere præcist til gavn for vores kunder” siger Mikael Ostenfeld, Buying Director hos GroupM.

”Når man taler om fremtidens teknologiske muligheder, er jeg glad for, at AFA JCDecaux har valgt vores techevent NextM til at præsenter de nye data. Så kig forbi deres booth, hvis du er derude” siger Mikael.

”Vores mål er, at outdoor skal være top of mind og først på indkøbssedlen, når brands og bureauer laver strategier og kampagner. ” fortæller Esben og fortsætter

”Faktisk skal de danske resultater bruges internationalt i JCDecaux som løftestang for, hvad der kan lade sig gøre med data og teknologi på outdoorområdet. Danmark er testland så at sige, og vi er de første, der har investeret i den teknologi, der kræves. Derfor bliver de danske annoncører også de første i verden, der kommer til at nyde godt at transformationen. Selvfølgelig vil vi ramme nogle bump på vejen, sådan er det, når man er first mover.” slutter Esben

For yderligere oplysninger kontakt:
Head of Alpha – Digital Business Innovation Esben Hørning Spangsege på 29 89 55 60