”Kantar Gallup er utroligt glade for at kunne tilbyde ny viden om outdoormedier i Index Danmark/Gallup” fortæller Morten Kromann-Larsen, Director Media i Kantar Gallup

”Hidtil er outdoormedier i Index Danmark/Gallup rapporteret generisk uden mulighed for detaljeret viden om de enkelte outdoorudbyderes medier, men initiativet fra AFA JCDecaux og Kantar Gallup sikrer, at det nu er muligt at analysere AFA JCDecaux’ analoge medier i alle tænkelige målgrupper. I denne omgang drejer det sig om de klassiske reklamepaneler abribus samt railboards”

”De nye data er baseret på Outdoormeter, som AFA JCDecaux og Kantar Gallup har udviklet i fællesskab. Desuden har de britiske dataeksperter RSMB bidraget med den tekniske del i forbindelse med datafusionen mellem Outdoormeter og Index Danmark/Gallup” slutter Morten Kromann-Larsen.

Lidt om metoden
Integrationen af AFA JCDecaux’ to analoge medier i Index Danmark/Gallup er gennemført ved en fusion mellem Rejseundersøgelsen fra Kantar Gallup’s Outdoormeter og Index Danmark/Gallup. Princippet bag datafusionen er at knytte svarmønstre fra en “donor-respondent” til en “modtager-respondent”, der på en række geografiske og demografiske karakteristika ligner “donoren”. Disse karakteristika kaldes “hooks”.

Ved at fusionere Rejseundersøgelsen ind i Index Danmark/Gallup er det nu muligt at medieplanlægge ud fra specifikke AFA JCDecaux outdoorserier og ikke som hidtil alene på outdoor som generisk medie.

Da universet for Rejseundersøgelsen er personer 15-59 år (og universet i Index Danmark/Gallup er personer 12 år+), er hovedfusionen gennemført på personer 15-59 år fra Index Danmark/Gallup. Derefter er der gennemført yderligere to fusioner, der omhandler personer 12-14 år og personer 60 år+ årige for ligeledes at kunne tilføje udstyrspassager på disse personer.

”Det er glædeligt at AFA nu integrerer data på serieniveau i Index Danmark/Gallup” siger Henrik Welling, Senior TV/OOH Manager hos Mindshare.

”Dermed får vi et brugbart værktøj til planlægningsfasen, som vi længe har savnet. Indtil videre har data i Index Danmark kun været på hele outdoorkategorien, hvilket ikke har været brugbart til detaljeret medieplanlægning”.
”Men nu hvor data findes ned på serieniveau for abribus og railboards, kan vi ved hjælp af alle de demografiske variable, der findes i Index Danmark, trække data på bl.a. dækning og frekvens ved forskellige seriestørrelser på meget specifikke målgrupper. Det har ikke været muligt tidligere og vil åbne op for helt ny viden, der vil klæde os på til at planlægge bedre og mere præcist til gavn for vores kunder” slutter Henrik Welling.

”Vi har et grundlæggende ønske om at give både mediebureauer og annoncører størst mulig transparens om outdoormedier. Det investerer vi kraftigt i, og det arbejder vi intenst på sammen med Kantar Gallup” siger Karsten Rask Mikkelsen, Commercial Director hos AFA JCDecaux og fortsætter

”Og for at dokumentere outdoormedierne egenskaber og styrker samt imødekomme markedets ønske om transparens, ser vi gerne, at flere outdoorudbydere følger trop og bliver optaget i Index Danmark. The more, the merrier”

”Vi ved, at outdoormediernes styrke er dækning og frekvens. Vi ser derfor frem til at brugere af Index Danmark nu kan sammenligne vores analoge outdoormedier abribus og railboards med alle andre mediegrupper, der findes i Index Danmark, ligesom man kan med Metroen.”

”Vi ønsker at løfte og øge outdoorbranchens troværdighed mest mulig. Derfor kommer der også i den kommende tid flere dokumentationsnyheder fra vores side. Vi er sammen med Kantar Gallup i fuld gang flere projekter” slutter Karsten.


For yderligere oplysninger kontakt:
Commercial Director, Karsten Rask Mikkelsen på 60 78 68 49
Director Media, Morten Kromann-Larsen på  39 27 27 27