Den store finale i krimiserien om den ikoniske Afdeling Q, med efterforsker Carl Mørck i spidsen, bliver i disse dage lanceret landet over. Titlen på 10. bog i Afdeling Q-serien er ”Syv m2 med lås”, og det er netop titlen, som lanceringskampagnen tager afsæt i. Marketingafdelingen fra Politikens Forlag og forfatter Jussi Adler-Olsen har i samspil skabt en helt unik og anderledes kampagne. Bl.a. er en buslæskærm blevet helfolieret som en fængselscelle, forsynet med fængselstremmer, og den “indsatte” er ingen ringere end forfatteren selv.
Jussi fortæller, at han med det samme købte ind på den kreative idé, da forlaget fremlagde den for ham for flere måneder siden. ”Det kreative setup er intet mindre end genialt, og det tegner meget præcist den stemning, som jeg gerne vil sætte mine læsere i - skåret helt ind til benet”, fortæller Jussi Adler-Olsen.
“Fængselscellen” kan opleves på Banegårdspladsen i Aarhus, og derudover består kampagnen af Abribus-plakater, hvor den såkaldte lenticular-teknologi bliver brugt. Lenticular er en printteknologi, der bruges til at skabe billeder, der ændrer sig, når de ses fra forskellige vinkler. Noget, som tilfører en dynamik, der gør kampagnen mere iøjnefaldende og levende. På motivet optræder Jussi Adler-Olsen, både som fængselsbetjent, hovedpersonen Carl Mørck (som indsat) og sig selv som forfatter. Et greb, som igen taler direkte ind i bogen på helt unik vis.
Hele den kreative proces omkring kampagnen har været varetaget af Politikens Forlags marketingteam, der fungerer som in-house bureau for alle bogudgivelser. ”Vi vidste, at vi ville skabe noget unikt og spektakulært og i samarbejde med kreative folk fra AFA Decaux havde vi flere ideer på bordet, men da tanken om et buslæskærm i fængselscelleformat dukkede op, så vidste vi, at vi havde ramt plet”, fortæller Marketingchef, Pernille Weil.
Udover “fængselscellen” og lenticular Abribus-plakater omfatter kampagnen hos AFA Decaux også en indsats på digitale skærme landet over. Kampagnen indeholder yderligere annoncering i landsdækkende aviser, en fuldfolieret Nørreport Metrostation, et megabanner på Rådhuspladsen, SoMe kanaler, POS materiale, og så kan man også møde Jussi Adler-Olsen på en Danmarksturné i november. 100 heldige fans kan, på forskellig vis, tilegne sig en special edition af ”Syv m2 med lås”. Denne udgave har en lenticular-forside. Sidst, men ikke mindst, er der skabt et Afdeling Q Escape Room, som bl.a. kunne prøves på årets Bogforum, og i november vil det være at finde i storcentre i Holbæk og Lyngby.
Bøgerne om Afdeling Q er Danmarks mest populære krimiserie og er solgt i mere end 28 millioner eksemplarer i Danmark og internationalt. Jussi Adler-Olsens bøger om Afdeling Q har også inspireret til både filmatiseringer og tv-serier. Den 6. bog om Afdeling Q, ”Den grænseløse”, filmpremiere d. 1. februar 2024 og en Nexflix-serie er i produktion.
Kontakt for yderligere informationer
Pernille Weil, Marketingchef, Politikens Forlag
mobil: 30 38 28 97
email: pernille.e.weil@jppol.dk
Jesper Raffenberg, Sales Manager, Direct, AFA Decaux as
mobil: +45 30 51 50 07
email: jrf@afadecaux.dk
Download pressemeddelelse
Om AFA Decaux
AFA Decaux er markedsleder på outdoormarkedet i Danmark og en del af den verdensomspændende franske koncern JCDecaux, som er verdens største udbyder af outdoorreklamer med en samlet medarbejderstab på over 10.000 medarbejdere i mere end 80 lande. I Danmark samarbejder AFA Decaux med 27 af landets største kommuner, Coop, DSB, Banedanmark, Letbanen samt Steen & Strøm. I Danmark beskæftiger AFA Decaux i dag ca. 115 medarbejdere fordelt på afdelinger i København, Aarhus, Odense og Aalborg. Se mere på: www.afajdecaux.dk og www.jcdecaux.com.