Outdoor som helhed er en af de få mediekategorier, som fortsat og kontinuerligt oplever to-cifret vækst år for år.
Digital outdoor er ingen undtagelse. Der er nemlig fart på den teknologiske udvikling, og det samme gælder brugen af data. Det giver annoncørerne nye muligheder, udover den fleksibilitet og agilitet, som digital outdoor i forvejen tilbyder. I august 2024 lancerede AFA Decaux en helt ny digital valuta, baseret på sensordata i de digitale skærme. Den har mest af alt givet annoncørerne dokumenteret ”value-for-money” og dermed større sikkerhed og mere transparens i deres digitale outdoor medieindkøb.
Michael BarfoedEfter 6 års intensivt forarbejde har vi endelig kunnet gå i markedet med en ny digital valuta, baseret på realtidsdata. Målet har fra start været at udvikle en solid, præcis og transparent valuta sammen med eksperter på området. Men vi så muligheden for at tage et endnu større kvantespring, da vi gik fra Share-of-Time til Viewed Impressions. Vi ville afrapportere på, hvad der rent faktisk udspiller sig i realtid, mens annoncørernes kampagner kører. Det er jo kun fair, at annoncørerne får det, de køber. Det vil vi gerne være transparente om. Derfor er sikkerheden i annoncørernes indkøb en helt central værdiskaber.
Commercial Director i AFA Decaux
AFA Decaux er de første i verden på outdoormarkedet, som sælger og afrapporterer i Viewed Impressions i realtid. Dvs. at annoncørerne reelt set kun betaler for det audience (Viewed Impressions), som rent faktisk ser kampagnen, mens den er live. Ligesom man kender det fra TV og online. Dette står i stor kontrast til den traditionelle måde at måle outdoor på. Den traditionelle måde tager nemlig ikke højde for, hvis der fx har været færre personer på Københavns Hovedbanegård i det tidsrum kampagnen har været live på Danmarks største trafikknudepunkt.
Viewed Impression-valutaen er valideret af flere eksperter på området. Herunder også JCDecaux’ 100 mand store dataafdeling. Direktøren for JCDecaux’ globale dataafdeling udtaler i den forbindelse:
“The Viewed Impression currency by AFA Decaux relies on anonymised real time data stemming from mobility sensor measurements done every second at every screen. This allows for second-to-none precision in the modelling of viewed impressions every hour, day, week and month while strictly respecting privacy. The approach puts AFA Decaux in the forefront of audience measurement globally ensuring hands-on experience with the latest technology for the JCDecaux Groupe and high precision and qualitative excellence for advertisers.”
Sylvain Le Borgne, Group Chief Data Officer, JCDecaux .
Målemetoden er ikke blot blevet til bag lukkede døre i JCDecaux. Internationale mediemålingsvirksomheder som Ipsos og Nielsen har valideret metoden og leveret data til den samlede måling. Markedet i Danmark har desuden fået lov at følge udviklingen og er blevet spurgt til råds i processen. Det er muligvis én af grundene til, at valutaen er blevet taget rigtig godt imod.
Claes BraagaardVi har efterspurgt en mere solid og transparent dokumentation af digitale outdoor kampagner. Viewed Impressions gør, at vi nu med stor præcision og sikkerhed kan dokumentere over for vores kunder, hvor mange mennesker, der rent faktisk ser deres kampagner og samtidig garantere dem, at de kun betaler for det nøjagtige antal – og ikke en krone mere.
Chief Investment Officer, Omnicom Media Group
Den sensorbaserede tilgang i målemetodikken for Viewed Impressions danner fundamentet for AFA Decaux’ programmatiske lancering i januar 2025.
For mere information, kontakt venligst:
Michael Barfoed, Commercial Director, AFA Decaux
Tlf.: +45 53 74 08 04
Esben Hørning Spangsege, Head of Alpha, Digital Development, AFA Decaux
Tlf.: +45 29 89 55 60
Fakta om Viewed Impressions og metoden bag
- Realtidsdata opsamles via Wi-Fi-sensorer i alle digitale skærme
- Data modelleres med baggrund i omfangsrige manuelle tællinger
- Impressions beregnes på baggrund af internationale målestandarder og metoder
- Samarbejde med markedets mest anerkendte 3. parts analysepartnere med validering og beregning af dele af datagrundlaget
- Reelt og retvisende billede af, hvor mange Viewed Impressions en kampagne faktisk har leveret
- Campaign Management under hele kampagneperioden