Menu Kontakt os
  • En-Da

En attraktiv medieportefølje og et solidt økonomisk fundament fik AFA JCDecaux helskindet gennem 2020. Ganske vist faldt årsresultatetmed 51%, men 2019 var et rekordår, så 2020 endte med et overskud på 15,7 mio. kr.

”Som for alle andre var 2020 også et turbulent år for os.” fortæller Anders Axelsen, Managing Director hos AFA JCDecaux. ”Da COVID19-krisen satte ind, gennemgik vi med hård hånd alle omkostninger og satte flere udviklings- og investeringsprojekter på hold. Økonomisk tilbageholdenhed, høj kvalitet i salget kombineret med en realistisk prissætning, der afspejlede den virkelighed, vi befandt os i, gjorde tilsammen, at vi kom fornuftigt gennem 2020”.

Resultatet af den primære drift faldt med 50% fra 41,0 mio. kr. i 2019 til 20,6 mio. kr. i 2020, mens årets resultat faldt fra 32,0 mio. i 2019 til 15,7 mio. kr. i 2020.

”Set i bakspejlet har krisen bekræftet os i værdien af vores koncessions- og medieportefølje og dermed den valgte strategi. Selvfølgelig har omsætningen i vores transportmedier været påvirket af krisen - færre passagerer, færre reklamer - men andre af vores outdoormedier har performet rigtigt flot. Modsat resultatet faldt omsætningen ”kun” med 23%. Så vi er glade for, at vi ikke lægger alle æg i en mediekurv”.

”Vi står et stærkt sted nu og er fuldstændig klar til at fortsætte vores vækststrategi. Vores solide økonomiske fundament gør, at vi kan genoptage investeringer i eksklusive koncessioner og nye digitale medier. Bl.a. fordi vi i 2020 blev helt gældfrie, står vi nu ualmindelig godt rustet til at byde på de koncessioner, der ligger foran os”.

”Vi ved, at vores stærke portefølje af koncessioner og outdoormedier giver værdi for pengene. Det har vi atter registret her i Q2, hvor vi bl.a. i adskillige uger har haft udsolgt af flere medier. Markedet er kommet godt ud af starthullerne efter COVID-nedlukningen, og 2. halvår bliver brandvarmt rent salgsmæssigt. For eksempel har vi fuldstændig udsolgt af de klassiske reklamepaneler i hele juli, og den høje efterspørgsel på panelerne fortsætter i både august og september”.

”Samlet set er vi fortrøstningsfulde med hensyn til 2021. Efterspørgslen stiger og vi kan konstatere, at vores outdoormedier har manifesteret sig som en uundgåelig kanal for store annoncører, som har behov for bred dækning og høj frekvens opbygget hurtigt. Efterhånden er der vel ikke andre mediegrupper, der i løbet af en uge kan levere en landsdækning på 82% og endda med en budskabsfrekvens på 15, som vi i øvrigt leverer som de eneste på outdoormarkedet med vores reklamepaneler. Vores analoge og digitale outdoormedier har mange kvaliteter, og den positive synergi med andre medietyper har flere og flere fået øjnene op for”.

”Alle har vi været stærkt påvirkede af COVID-19 pandemien. Nu står vi i en situation, hvor alle vores outdoormedier igen er parat til at servicere de tilbagevendte eyeballs. Det, der gør mig allermest fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden, er dog vores organisation, hvor alle medarbejdere daglig yder et fantastisk stykke professionelt arbejde. Det er AFA JCDecaux’ allerstørste styrke” slutter Anders Axelsen.

For yderligere oplysninger kontakt:
Adm. direktør Anders Axelsen på 26 30 39 19.

 

Publiceret i Pressemeddelelse