Forordningen har til formål at styrke gennemsigtigheden og ansvarligheden i politisk reklame i EU-medlemsstaterne. Den skal gøre det lettere for borgerne at identificere politiske reklamer, forstå, hvem der står bag dem, og vide, om de har modtaget en målrettet reklame. Forhåbningen er, at borgere dermed er bedre i stand til at træffe kvalificerede valg.
Hvilke annoncører er omfattet af reglerne:
• Politiske partier
• Kandidater til valg
• Reklame- og mediebureauer, som på vegne af politiske partier/politikere indkøber reklamer
Etablerede velgørenhedsorganisationer med et løbende mandat er ikke omfattet af reglerne.
Forordningens regler dækker alene valg, folkeafstemninger eller lovgivningsprocesser i EU eller i en medlemsstat.
Digitale og analoge outdoor-muligheder til politiske reklamer
Digitale platforme som Google og Meta har som konsekvens af reglerne valgt helt at lukke ned for betalte politiske reklamer i EU. Men i AFA Decaux tilbyder vi både digitale og analoge outdoor formater til politiske reklamer.
For at annoncere på vores medier, skal du udfylde en formular med nedenstående oplysninger (formularen fremsendes, når du booker en politisk outdoor reklame):
• Oplysninger om evt. sponsor
• Kampagneperiode og geografisk målområde (fx landsdækkende eller den kommune der annonceres i)
• Betalingskildens oprindelse og oprindelse af beløb (oprindelsesland, offentlig eller privat oprindelse)
• Eventuel målretning og kampagnens formål
Sådan sikrer du, at din politiske reklame overholder reglerne
For at efterleve reglerne, skal din politiske reklame udformes, skal følgende fremgå:
1. At det er ”Politisk reklame”
2. Hvem er “Afsender” og evt. ”Sponsor”
3. Hvilket formål reklamen er tilknyttet (fx Kommunalvalg 2025)
4. En simpel, læsbar URL eller QR-kode til et websted med dine gennemsigtigheds-oplysninger
Opfylder din politiske reklamer ikke kriterierne, vil annoncen blive afvist. Læs mere i punkt 8.6 i vores forretningsvilkår
Vores rolle som outdoor-udbyder
AFA Decaux støtter op omkring en større gennemsigtighed i politisk reklame og har gjort et forarbejde for, at vores medier lever op til de nye regler.
Vi skal:
• Sikre, at alle krav jf. EU-forordningen er opfyldt i både annonce og oplysningsskema
• Opbevare oplysningerne i 7 år
Vi skal ikke:
• Foretage faktuel kontrol af oplysningerne
• Vurdere annoncens indhold
• Afgøre om en annonce er af politisk karakter
• Håndtere klager over indhold (det har de danske valgmyndigheder ansvaret for)
Outdoor er effektivt til at nå ud til at vælgerne
Vi er et massemedie med OOH og DOOH med en dækning på op til 85% med vores landsdækkende tilstedeværelse i +28 kommuner – heraf i de største kommuner som København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.
Vi kan målrette og segmentere din kampagne ned på kommune-niveau og minimere spildkontakter. Vores medier er Brand Safe, og vi garanterer, at politiske reklamer ikke bliver vist i en forkert eller decideret skadelig kontekst.
Kontakt os, hvis du har spørgsmål
Vi står klar til at hjælpe dig, når du booker din kampagne, og vi vil gøre vores bedste for at guide dig igennem de nye regler.
Skriv til vores salgssupport, hvis du har spørgsmål: salgssupport@afadecaux.dk
Læs mere om EU-forordningen
Du kan læse mere om EU-forordningen 2024/900 her: L_202501410DA.000101.fmx.xml