”Vi er rigtig stolte af, at vi for fjerde år i træk har stigende bundlinje. I 2019 satte vi rekord og landede det højeste årsresultat nogensinde. Fremgangen var på hele 97%, og det er jo yderst tilfredsstillende.” fortæller Anders Axelsen, Managing Director hos AFA JCDecaux. ”Igen i 2019 var væksten udelukkende organisk. Den digitale omsætning voksede igen og man kan rolig sige, at markedet har taget de digitale outdoormedier til sig og udnytter mediets mange kommunikationsmuligheder”.

Resultatet af den primære drift steg med 102% fra 20,3 mio. kr. i 2018 til 41 mio. kr. i 2019, mens årets resultat steg fra 16,2 mio. i 2018 til 32 mio. kr. i 2019.

”Den økonomiske fremgang er resultatet af de senere års vækststrategi med fokus på eksklusive koncessioner, nye digitale medier samt Less is More filosofien. Vores portefølje af koncessioner og outdoormedier er stærk og giver værdi for pengene”.

”Vækststrategien forstærker vores økonomiske formåen og muliggør yderligere investeringer, så vi hele tiden kan tilbyde de nyeste og bedste outdoormedier, hvilket igen gavner både annoncører og koncessionspartnere. Det er vores erklærede mål at forsætte denne positive spiral igennem 20’erne”.

”Men selvfølgelig kommer 2020 til at sætte denne udvikling lidt på hold. Hvor 2019 havde en historisk fremgang, kommer 2020 jo relativt set til at have en historisk tilbagegang. Men som det ser ud nu, kommer vi fornuftigt igennem corona-krisen”.

”Vi har fra krisens første dag gennemgået alle omkostninger med en tættekam og arbejdet benhårdt på at holde omkostningerne nede på et minimum. På den konto har vi udsat en række udviklingsprojekter. Vi har i en periode gjort brug af statens hjælpepakke og sendt medarbejdere hjem med fuld løn. Dog måtte vi erkende, at det ikke var helt nok, og vi måtte desværre ultimo juni sige farvel til en række medarbejdere i vores tekniske afdeling. Vi håber naturligvis, vi undgår flere opsigelse, da vi gerne vil møde 2. halvår og 2021 med den stærkest mulige organisation”.

”For vores vedkommende ser det ud til, at ”omsætningsdalen” ikke bliver så bred og så dyb, som nogle først spåede. Det skyldes dels, at vores produktportefølje er så bred, at vi altid har nogle varer på hylderne, som forskellige annoncørsegmenter har brug for. Dels har vi faktisk holdt et pænt momentum i salget, fordi vi har haft en realistiske prissætning, der som altid afspejler den virkelighed, vi befinder os i. Sommersalget gik fint, da mange annoncører udnyttede, at så mange danskere blev herhjemme og holdt sommerferie. Faktisk havde vi en række udsolgte uger for nogle af vores medier”.

”Som det ser ud nu, er vi fortrøstningsfulde med hensyn til omsætningen i både tredje og fjerde kvartal. Danmark åbner op, vi får stadig flere eyeballs på gader og stræder, og den kollektive trafik er også ved at komme godt tilbage på sporet. Vi mærker en stigende aktivitet, omend krisen selvfølgelig har lagt en dæmper på nogle annoncørsegmenter”.

”Jeg tror, at vi fremadrettet vil mærke, at outdoor som kategori de senere år for alvor har manifesteret sig som en kanal på mediemarkedet, der ikke er til at komme udenom for store annoncører. Både analoge og digitale outdoomedier har bevist sine uomtvistelige kvaliteter og den positive synergi med andre medietyper er ved at gå op for flere og flere”.

”Man kan sige, at 2019 for alvor blev det år, hvor markedet viste os tillid. Det tror jeg i høj grad skyldes, at vi holder et højt fagligt niveau og er dygtige. Det gælder både i salgsarbejdet og i den daglige drift af vores udstyr. Vores flotte resultat i 2019 skyldes i høj grad den ansvarlighed og professionalisme, som alle medarbejdere i virksomheden dagligt udviser. Og det er de samme kvaliteter, der kommer til at bære os helskindet gennem 2020” slutter Anders Axelsen


For yderligere oplysninger kontakt:
Adm. direktør Anders Axelsen på 26 30 39 19.