”Forbrugerne er positivt indstillet overfor outdoorreklamer i en grad, vi ikke havde forventet, og vi oplever ikke den irritation, som analyser afslører, eksisterer hos andre mediegrupper” fortæller Karsten Rask Mikkelsen, Commercial Director hos AFA JCDecaux ”Resultaterne i OCS 2017 bekræfter os i den strategi, vi har lagt for vores produktportefølje, d.v.s færre men bedre placeringer som eksempelvis vores railboards på DSB stationer. Her er skåret kraftigt ned på antal enheder, men til gengæld er hver reklameflade blevet større og mere indbydende”

”Studiet beviser heldigvis både for os og resten af outdoorbranchen, at den digitale transformation, der er investeret massivt i, er blevet positivt modtaget af forbrugerne. Digitale reklamer har en stor gennemslagskraft, ikke mindst hos de unge forbrugerne mellem 15 og 29 år. Og det er uagtet, om de digitale reklamer ses på en togstation, en gågade eller i et shoppingcenter.”

”Lægger man det hele sammen, synes jeg godt man kan sige, at outdoor er en effektiv kanal og måske blandt de sidste effektive massemedier. Forbrugerne er positivt indstillede, de handler på baggrund af outdoorreklamer, og hvor ellers kan man ramme 75% af befolkningen på en uge til en fornuftig kontaktpris?”

”OCS 2017 er den største undersøgelse af outdoormedier, der nogensinde er lavet herhjemme” fortsætter Mai Britt Lundstrøm, Insights & Business Development Manager hos AFA JCDecaux ”Studiet er lavet i samarbejde med mediebureauet Carat fra Dentsu Aegis og er baseret på 3.000 interviews. Det har gjort, at der i år er specifikke resultater for de kommercielt attraktive 15-29 årige samt seks branchespecifikke målgrupper. Dette var ikke tilfældet i 2014, hvor vi gennemførte et mindre outdoorstudie, i øvrigt også sammen med Carat.”

”Jeg synes, at det er en positiv overraskelse, at outdoor driver forbrugeradfærd og ikke mindst øger købelysten. Studiet viser måske ikke så overraskende, at outdoorreklamer får en meget høj opmærksomhed. 81% siger, at de lægger mærke til outdoor. Men at 38% af disse siger, at outdoor øger deres købelyst, er et stykke over, hvad vi turde håbe på. På plussiden synes jeg også, at forbrugernes involvering i outdoorreklamer er værd at nævne. Det er en tendens, der er forstærket siden 2014, bl.a. drevet af de nye digitale skærme plus det faktum, at vi alle i dag har mobilen med på farten, hvorfor der ikke er langt fra eksponering til handling.”

”For alle målgrupper i studiet er resultaterne brudt ned på stort set alle typer outdoormedier. Den generelle trend er, at de unge forbrugere mellem 15 og 29 år scorer højest af alle, ligegyldigt om vi taler opmærksomhed ved busstoppesteder eller købelyst i shoppingcentre. Mest overraskende er nok, at for alle målgrupper, og altså ikke kun for de unge, nærmer vi os TV-mediet, når vi taler købelyst. Der er en markant mindre afstand, end vi regnede med.”

”Set fra min stol afslører OCS studiet to tendenser” fortæller Charlotte Dreyer, Business & Consumer Insights Consultant, Carat Insight. ”For det første ser vi en tendens til, at forbrugere er positive overfor outdoor. For det andet kommer det bag på mig, at købelysten er så stor pga. outdoorannoncering generelt. Vi ser, at outdoormedier altså har stærk markedsposition, når det bl.a. handler om at drive købsintention specielt blandt de unge forbrugere.”


Yderligere information, kontakt venligst:

Commercial Director Karsten Rask Mikkelsen på telefon 60 78 68 49 eller e-mail krm@afajcdecaux.dk