Menu Kontakt os
  • En-Da

Titlen på 10. bog i Afdeling Q-serien er ”Syv m2 med lås”, og det er netop titlen, som lanceringskampagnen tog afsæt i. Marketingafdelingen fra Politikens Forlag og forfatter Jussi Adler-Olsen har i samspil skabt en helt unik og anderledes kampagne. Bl.a. er en buslæskærm blevet helfolieret som en fængselscelle, forsynet med fængselstremmer, og den “indsatte” var ingen ringere end forfatteren selv. 

Jussi fortæller, at han med det samme købte ind på den kreative idé, da forlaget fremlagde den for ham for flere måneder siden. 
 

Det kreative setup er intet mindre end genialt, og det tegner meget præcist den stemning, som jeg gerne vil sætte mine læsere i - skåret helt ind til benet.

Jussi Adler-Olsen

Forfatter

AFA Decaux – Politikens Forlag – Showcase

“Fængselscellen” kunne opleves på Banegårdspladsen i Aarhus, og derudover bestod kampagnen af Abribus-plakater, hvor den såkaldte lenticular-teknologi blev brugt. Lenticular er en printteknologi, der bruges til at skabe billeder, der ændrer sig, når de ses fra forskellige vinkler. Noget, som tilfører en dynamik, der gør kampagnen mere iøjnefaldende og levende. På motivet optræder Jussi Adler-Olsen, både som fængselsbetjent, hovedpersonen Carl Mørck (som indsat) og sig selv som forfatter. Et greb, som igen taler direkte ind i bogen på helt unik vis. 

Hele den kreative proces omkring kampagnen blev varetaget af Politikens Forlags marketingteam, der fungerer som in-house bureau for alle bogudgivelser. 
 

Vi vidste, at vi ville skabe noget unikt og spektakulært og i samarbejde med kreative folk fra AFA Decaux havde vi flere ideer på bordet, men da tanken om et buslæskærm i fængselscelleformat dukkede op, så vidste vi, at vi havde ramt plet.

Pernille Weil

Marketingchef, Politikens forlag

AFA Decaux - Politikens Forlag - Showcase
AFA Decaux - Politikens Forlag - Showcase

Udover “fængselscellen” og lenticular Abribus-plakater omfattede kampagnen hos AFA Decaux også en indsats på digitale skærme landet over. Kampagnen indeholdt yderligere annoncering i landsdækkende aviser, en fuldfolieret Nørreport Metrostation, et megabanner på Rådhuspladsen, SoMe kanaler, POS materiale, og så kunne man også møde Jussi Adler-Olsen på en Danmarksturné i november. 100 heldige fans kunne, på forskellig vis, tilegne sig en special edition af ”Syv m2 med lås”. Denne udgave har en lenticular-forside. Sidst, men ikke mindst, blev der skabt et Afdeling Q Escape Room, som bl.a. kunne prøves på årets Bogforum og i storcentre i Holbæk og Lyngby. 

Bøgerne om Afdeling Q er Danmarks mest populære krimiserie og er solgt i mere end 28 millioner eksemplarer i Danmark og internationalt. Jussi Adler-Olsens bøger om Afdeling Q har også inspireret til både filmatiseringer og tv-serier. Den 6. bog om Afdeling Q, ”Den grænseløse”, filmpremiere d. 1. februar 2024 og en Nexflix-serie er i produktion.